Thomas Dausgaard har varit med Svenska Kammarorkestern sedan 1997 – bara två år efter att de bildades. Med en attityd att ”det är svårt, men inte omöjligt” har han lett kammarorkestern mot ett eget unikt tonspråk och internationella framgångar.
Svenska Kammarorkestern
En hedersdirigent med höga ambitioner
Thomas Dausgaard arbetade som chefdirigent för Svenska Kammarorkestern mellan 1997 och fram till våren 2019. Han kom till kammarorkestern under de första åren och har haft ett instrumentalt inflytande i den konstnärliga utvecklingen som orkestern har gjort sedan dess. Samtidigt har Dausgaards personliga professionella uttryck utvecklats och idag är han en mycket eftertraktad dirigent hos orkestrar världen över.
Hittade en musikalisk identitet
Ett projekt som har haft särskilt stor betydelse är den kritikerrosade serien The Complete orchestral works of Beethoven – inspelningen av Beethovens samtliga orkesterverk. Så här säger Dausgaard själv om projektet:
”När vi startade projektet var det fortfarande relativt ovanligt att spela Beethovens musik med en sådan här liten orkester (39 musiker). Jag var väldigt nyfiken på att hitta den kammarmusikaliska kärnan i Beethovens orkestermusik. Jag var inspirerad av att arbeta med en orkester som hade instrument från samma period som musiken skrevs – inte minst för att sträva efter nyanser och klanger som kunde uppfattas som trogna den tid då musiken också skapades. Men det absolut mest betydelsefulla, var det sätt som projektet skapade en gemenskap och ett gemensamt mål för orkestern. Vi lyckades skapa ett kollektivt språk och en musikalisk identitet, en kunskap också om vad vi arbetade med, hur det kunde uttryckas och varför. Det perspektivet, på vårt utövande av musik, har vi även när vi ger oss in i musik komponerad av Ravel, Bruckner eller Brett Dean.”
Besök gärna Thomas Dausgaards webbplats.
Thomas gjorde sin sista säsong som chefdirigent åt Svenska Kammarorkestern våren 2019. Sedan dess agerar han som hedersdirigent för orkestern.