Svenska Kammarorkestern | Serie Röd

Rucklarens Väg

Konsertsalen
150 - 420 kronor
fredag 2 februari kl 19:00
  • Datum

    fredag 2 februari kl 19:00

  • Plats

    Konsertsalen

    Örebro Konserthus, Fabriksgatan, Örebro, Sverige Örebro län 701 20
  • Platser

    Numrerade sittplatser

  • Arrangörer

    Svenska Kammarorkestern, Örebro Konserthus

Opera enligt Barbara Hannigan med Radiokören!

Barbara Hannigan är ett fenomen! Som sångerska, som dirigent, som kreatör av ett nyskapande program för unga sångare. I alla sina roller är hon en av musikvärldens mest skimrande stjärnor. Att hon nu kommer till Örebro är därför mycket glädjande. Och det gör hon med Stravinskijs underbara opera – Rucklarens Väg. Tillsammans med sitt eget team av solister och magiska Radiokören har vi här en av årets stora begivenheter. Du får vara med om det först av alla, innan vi sedan tar det här vidare på turné till både Stockholm och Köln. Varmt välkommen!

Program

Igor Stravinskij
Rucklarens Väg

Konserten håller på i ca 3 timmar inklusive paus.

Medverkande

Barbara Hannigan, dirigent
Josie Daxter, regi

Tamara Bounazou, sopran
Elgan Llŷr Thomas, tenor
Douglas Williams, basbaryton
Robin Bailey, tenor
Tristan Hambleton, basbaryton
Maggie Reneé, mezzosopran
Svenska Kammarorkestern
Radiokören

Rucklarens Väg

Första akten börjar på den engelska landsbygden. Tom Rakewell uppvaktar Anne Trulove, men hennes pappa tvivlar på att han är en lämplig make. Pappa Trulove försöker förmå Tom att skaffa sig ett jobb, men Tom väljer i stället att lita på att lyckan står honom bi i livet. När Tom önskar att han hade pengar visar sig plötsligt en främling, Nick Shadow, som berättar att Tom skall få ärva en förmögenhet efter en rik farbror. Nick erbjuder sig också att gå i tjänst som Toms betjänt, och tillsammans reser de till London för att lösa ut arvet.

Väl i storstaden introduceras Tom av sin nye betjänt till de osedliga nöjena som erbjuds på Londons bakgator. Mot bättre vetande och trots sitt plågade samvete lockas Tom till att spendera en natt med bordellmamman Mother Goose. Hemma på landsbygden anar Anne oråd och ger sig av efter Tom, för att rädda honom.

När andra akten börjar är Tom uttråkad och desillusionerad. Tom önskar att han var lycklig; då föreslår Nick att han friar till den beryktade skäggiga damen, Baba the Turk. Kort därefter kommer Anne fram till Toms bostad i London och möter det nygifta paret på väg hem från kyrkan. Anne blir förfärad, och fastän han är fylld av ånger och kval, ber Tom henne att gå igen.
Tom är inte lycklig i sitt nya äktenskap. Baba är hetlevrad och excentrisk, och paret grälar hetsigt. Nick kommer till Tom i drömmen och visar honom en makalös maskin som Nick påstår kan förvandla stenar till bröd. Tom vaknar till och önskar att det han drömde var sant –och framför honom står oförklarligt maskinen han sett i sin dröm. Tom hoppas att han med maskinens hjälp kan göra världen bättre och därmed göra sig förtjänt av Anne igen. Nick, å sin sida, fokuserar på möjligheten att tjäna en hacka på den makalösa maskinen.

Tredje akten inleds under en auktion där den ruinerade Toms alla ägodelar skall säljas av Sellem, en manisk auktionsförrättare. Till och med Baba är till salu; hon har varit som förstenad ända sedan hon och Tom grälade. Under auktionen vaknar hon till liv igen, och fortsätter gräla med besökarna på auktionen. Baba uppmanar Anne att söka upp Tom, berättar att han fortfarande älskar henne och varnar henne för Nick Shadow, innan hon ger sig av.
På en kyrkogård avslöjar Nick vem han egentligen är, och avkräver Tom hans odödliga själ. Nick erbjuder honom dock en sista chans: ett hasardspel, som Tom mot alla odds vinner. Men när Nick sjunker ner i graven egentligen ämnad åt Tom förlorar han slutligen förståndet. Tom hamnar på dårhuset Bedlam, där han tror sig vara guden Adonis som inväntar sitt bröllop med gudinnan Venus. När Anne besöker Tom ser han henne som Venus, och ber henne sjunga honom till sömns. Anne lämnar Tom i tysthet, och när han vaknar igen ensam, dör han.

Barbara Hannigan

Sångerskan och dirigenten Barbara Hannigan hyllas världen över för sin mångfasetterade konstnärliga och kreativa gärning. Hon har uruppfört mer än 90 nya verk med särskilt nära samarbeten med tonsättare som Pierre Boulez, Henri Dutilleux, György Ligeti, Salvatore Sciarrino, George Benjamin och Hans Abrahamsen. Hon har även arbetat nära bland andra multiinstrumentalisten John Zorn, koreografen Sasha Waltz och dirigenter som Simon Rattle, Kent Nagano, Andris Nelsons och Esa-Pekka Salonen, samt regissören Katie Mitchell.

Nyligen har Hannigan bland annat gjort en banbrytande nyuppsättning av Francis Poulencs La voix humaine där hon både sjunger, dirigerar och interagerar med live-video. Uppsättningen är skapad av Hannigan i samarbete med videokonstnären Denis Guéguin, uruppfördes med Franska Radions orkester och har sedan dess satts upp runt om i världen, bland annat i Köpenhamn, Göteborg, London, Rotterdam, Spoleto och Wrocław.

Som sångerska har hon nyligen uruppfört Golfam Khayams I am not a tale to be told med Islands symfoniorkester, Split the Lark och Star Catcher av John Zorn, In the Half Light av Zosha di Castri med Toronto symfoniorkester, samt ett projekt med den franska pianoduon Katia och Marielle Labèque inspirerat av Hildegard von Bingen. Under säsongen 2023/24 uruppför hon nya verk av Jan Sandström, Salvatore Sciarrino och John Zorn.

Hannigan har dirigerat framstående orkestrar runt om i Nordamerika och Europa och uppträtt vid prestigefyllda festivaler i exempelvis Spoleto, Köpenhamn, och Aix-en-Provence. Hon har spelat in flera prisbelönade och hyllade album. Våren 2024 släpps en skiva med sånger av Olivier Messiaen inspelade med pianisten Bertrand Chamayou. Hon är initiativtagare till mentorsprogrammen Equilibrium Young Artists och Momentum som erbjuder konstnärlig och karriärmässig vägledning för unga musiker. Hannigan själv har tilldelats en lång rad priser och utmärkelser; nyligen utnämndes hon till Årets artist 2022 av Gramophone Magazine och utdelades den franska statsorden Officier des Arts et des Lettres samma år. Hon är uppvuxen i Waverley i Nova Scotia, Kanada.

Radiokören

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.

Tamara Bounazou

Den fransk-algeriska sopranen Tamara Bounazou är aktuell säsongen 2023/24 som Eurydike i Offenbachs Orfeus i underjorden vid Elbfilharmonin i Hamburg under ledning av Marc Minkowski, samt som Anne Trulove i Stravinskys Rucklarens väg med Svenska Kammarorkestern och dirigent Barbara Hannigan på en internationell turné.

Bounazou gjorde sin professionella debut 2020 som Susanna i Mozarts Figaros bröllop på Théâtre des Champs-Élysées i Paris i regi av Gilles Rico, med dirigent Ińaki Encina Oyón. Säsongen 2021/22 gjorde hon scendebut på Palais Garnier i rollerna Amour och Clarine i Rameaus Platée i regi av Laurent Pelly, med dirigent Marc Minkowski. Året efter sjöng hon Papagena i Mozarts Trollflöjten på Bastilleoperans scen i Robert Carsens regi, med dirigent Antonello Manacorda. Bland hennes andra roller kan nämnas Greta i Humperdincks Hans och Greta, Dido i Purcells Dido och Aeneas, Titania i Brittens En midsommarnattsdröm och Grevinnan i Mozarts Figaros bröllop.

Tamara Bounazou är uppvuxen i Montbéliard i Frankrike, började sina sångstudier vid 5 års ålder i hemstadens konservatorium, och har genomfört högre studier vid Musikhögskolan i Lyon och därefter Universitetet för musik och scenkonst i Wien. Hon har redan belönats med flera prestigefyllda priser, både för sina operaframföranden och för konserter i duon Moine oú Voyou med pianisten Anna Giorgi.

Elgan Llýr Thomas

Den walesiske tenoren Elgan Llýr Thomas är aktuell säsongen 2023/24 som Tom Rakewell i Stravinskys Rucklarens väg med Svenska Kammarorkestern och dirigent Barbara Hannigan på en internationell turné, en roll han tidigare sjungit på La Monnaie i Bryssel under Klara-festivalen 2019. I juni 2023 släpptes hans debutalbum Unveiled, där Llýr Thomas utforskar queera inslag i efterkrigstidens brittiska romanser.

Nyligen rolldebuterade han som Rinuccio i Puccinis Gianni Schicchi i Sir David McVicars uppsättning av Puccinis Triptyken på Scottish Opera. Han scendebuterade på Opéra Comique i Paris i Breaking the Waves av Missy Mazzoli, och rolldebuterade som Hertigen av Mantua i Verdis Rigoletto på Opera Holland Park i London.

Elgan Llýr Thomas har vunnit Stuart Burrows International Voice Award, Kerry Keane Young Artist Award, Publikens pris vid Azuriales-festivalen och tilldelats Bryn Terfel-stipendiet vid Urdd National Eisteddfod.

Douglas Williams

Den amerikanske basbarytonen Douglas Williams är utbildad vid New England-konservatoriet i Boston, Yale universitet i New Haven i hemstaten Connecticut, och vid Tanglewood Music Center i Boston. År 2014 flyttade han till Tyskland för att medverka i en uppmärksammad uppsättning av Monteverdis Orfeo av koreografen Sasha Waltz vid Oper Unter den Linden i Berlin och Nederländska nationaloperan.

De senaste åren har Williams uppträtt med Berlinfilharmonikerna, Bostons symfoniorkester, National Symphony Orchestra i Washington D.C. och med barockensemblerna Tafelmusik, Les talens lyriques och Philharmonia Baroque. Han medverkar i Boston Early Music Festivals Grammy-belönade inspelning av Charpentiers Orfeus nedstigning i underjorden.

Robin Bailey

Den engelske tenoren Robin Bailey turnerar är aktuell som auktionsutroparen Sellem i Rucklarens väg med dirigent Barbara Hannigan. Sommaren 2023 sjöng han Henry Crawford i Jonathan Doves opera Mansfield Park under Waterperry Opera Festival samt Pirelli i Stephen Sondheims Sweeney Todd på West Green House Opera.

På hans tidigare rollista finns bland annat Fenton i Falstaff och Alfred i Läderlappen vid Ilford Opera, Gastone i La traviata vid Nevill Holt Opera, titelrollen i Candide vid West Green House Opera samt Jean Valjean i Les misérables och Tony i West Side Story vid Grange Park Opera. Som konsertsångare har han sjungit solistpartier i bland annat Bachs Mässa h-moll, Mozarts Requiem, Rachmaninovs Klockorna och Händels Israel i Egypten.

Robin Bailey är en av de ursprungliga medlemmarna i den hyllade engelska vokalensemblen Voces8. Han har vunnit andrapris i den internationella Lotte Lenya-tävlingen i New York City och Young Artists-priset vid Les Azuriales-tävlingen i Nice. Han medverkar som skådespelare i en miniserie av Danny Boyle om oljemagnaten J. Paul Getty. Han har studerat vid Royal Academy of Music i London och på operalinjen vid Guildhall School of Music and Drama.

Tristan Hambleton

Den engelske basbarytonen Tristan Hambleton är bland annat aktuell som solist i Händels Messias under ledning av Marc Minkowski vid Auditorium de Bordeaux, i Purcells The Indian Queen med Emmanuel Haïm och Concert d’Astrée på Europaturné, i George Benjamins Lessons in Love and Violence under ledning av tonsättaren själv och med Mahler Chamber Orchestra, samt som Pappa Trulove i Rucklarens väg med Barbara Hannigan och Svenska Kammarorkestern.

Hambleton har även sjungit Tom i Maskeradbalen vid Welsh National Opera, Karl i urpremiären av David Bruces Nothing vid Glyndeborne, Marullo i Rigoletto och Angelotti i Tosca vid Nevill Holt Opera och Hermann Ortel i ett konsertant framförande av Mästersångarna i Nürnberg med Halléorkestern under ledning av Mark Elder. På konsertscenen har han även sjungit bland annat Mozarts Requiem med Halléorkestern, Haydns Theresiamässa och Elgars The Apostles med Royal Philharmonic Orchestra i London, samt Bachs Matteuspassion med Academy of Ancient Music och Purcells Verse Anthems med Le Banquet Céleste och Ensemble Correspondances.

Han är uppvuxen i London, studerade först konsthistoria på St John’s College vid universitetet i Cambridge och vid Heidelbergs universitet, och därefter sång vid Royal Academy of Music i London.

Maggie Reneé

Den amerikanska mezzosopranen Maggie Reneé är aktuell som Venus i Offenbachs Orpheus i underjorden på Wiener Volksoper, titelrollen i Bizets Carmen vid Juilliard Opera i New York City och som Baba the Turk i Stravinskys Rucklarens väg på turné med Barbara Hannigan och Svenska Kammarorkestern. Sommaren 2023 sjöng hon Nicolette i Prokofjevs Kärleken till de tre apelsinerna vid Des Moines Opera. Säsongen 2022/23 sjöng hon Irene i Händels Atalanta, Andre gosse i Mozarts Trollflöjten vid Merola Opera och Baba the Turk vid Juilliard Opera.

Bland Reneés andra framträdanden kan nämnas titelrollen i Peter Brooks La tragédie de Carmen och Cherubino i Figaros bröllop. Hon har vunnit Metropolitan Opera Competition Grand Final och tilldelats Opera Index- och Igor Gorin Memorial-priserna. Hon har kandidat- och masterexamen vid Juilliard School i New York City, är uppvuxen i Los Angeles i Kalifornien och komponerar musik på fritiden.

Josie Daxter

Josie Daxter arbetar internationellt som rörelse-, teater- och operaregissör. Hon är knuten till det brittiska teaterkompaniet The PappyShow och har sedan 2010 arbetat med Simon McBurneys turnerande teatersällskap Complicité. På West End har hon regisserat engelska National Youth Theatres uppsättning av Shakespeares Mycket väsen för ingenting.

Under 2024 arbetar hon med Stravinskys Rucklarens väg tillsammans med Barbara Hannigan och Equilibrium Young Artists, Svenska Kammarorkestern och Radiokören, samt en scenisk uppsättning av Mozarts Requiem för Theater Basel tillsammans med Raphaël Pychon och Ensemble Pygmalion.

Daxter har arbetat med Simon McBurney och Romeo Castellucci på operaproduktioner vid festivalerna i Adelaide och Aix-en-Provence, på San Carlo-teatern i Neapel, La Monnaie i Bryssel, Wiener Festwochen, Reina Sofia-operan i Valencia, De Nationale Opera i Amsterdam och English National Opera. Hon leder kurser och workshops för olika slags deltagare i den kreativa processen i områden såsom kreativt samarbete, kreativ lek, fysisk teater, dockspel och scenisk rörelse.

Konsertintroduktion

Varmt välkomna på konstnadsfri konsertintroduktion kl 18.00. Lär känna kvällens kompositörer och program i Repsalen innan konserten. Kvällens introduktör är Peter van Tour.
Introduktionerna arrangeras av Svenska Kammarorkersterns Vänförening.

Serie Röd

Konserten ingår i den Röda Serien. Bli abonnent och få sju konserter till samt flera förmåner såsom bättre pris. Läs mer här!

Foajén

Restaurang Foajén är öppen för mingel och smårätter två timmar innan konserten samt i paus. Boka bord i höst på kulturbistron.se/foajen.

Bild från ”A Rake’s Progress” av William Hogarth, plåt nr. 6/8 | Texter av David Saulesco